CSR di Kampung Wisata Jambangan
Abstract
The characteristics of Surabaya tourism is urban tourism. With the limitations of natural attractions, Surabaya has an artificial tourism based on community based tourism in the residential area in Jambangan tourism village.TouristattractionsinJambanganusingexperientialtourism approach, which is touristsexperience firsthandandbe involved inlocal community life.Corporate social responsibility (CSR) in the field of urban tourism in Surabaya is done through three forms: the creation of tourist events, renovation or development of tourist attractions, and the creation of new tourist destinations or attractions. CSR in the tourist village Jambangan CSR categorized in terms of the development of tourist attractions. The background of implementation CSR in Jambangan because the location of business close from this village. CSR through assistance making catfish ponds, nursery fungi, and development of batik creations among the citizens of Jambangan. The goal is to have a diversity in Jambangan tourism village.
This research uses descriptive qualitative method, in which the primary data source is obtained through interviews and observation, secondary data sources through the study of literature. Conclusions of this study are: ( 1 ) CSR in tourism will achieve the target and sustain if supported by community involvement, (2 ) The development of tourist destinations with CSR programs must adapt to the characteristics and local resources.
References
Anshori, Yusak & Satrya, Dewa Gde. 2008. Sparkling Surabaya: Pariwisata dengan Huruf L. Bayumedia. Malang
Boone, Louise E. & Kurtz, David L. 2002. Pengantar Bisnis. Penerjemah Ferdiansyah AnwarErlangga. Jakarta
Budiarsi, Sri Yunan. Corporate Sustainability: Melalui Pendekatan Corporate Social Responsibility. Majalah Ekonomi. Tahun XIV, No. 2 Agustus 2005. Hal.115-133
CSRwire, http://www.csrwire.com/page.cgi/srends.html, 1/17/2005
Dewa Gde Satrya. CSR untuk Pariwisata Vs RUU PT. Bisnis Indonesia. 20 Juni 2007
Dewa Gde Satrya. VIY 2008 & Kebangkitan Nasional Jilid II. Bali Post. 12 Januari 2008
Dewa Gde Satrya. Membudidayakan Sparkling Surabaya. Radar Surabaya. 18 Juli 2008
Hertanto Widodo. City Branding untuk Pemda, Perlukah? http://otonomidaerah.blog-spot.com/2007/12/city-branding-untuk-pemda-perlukah.html
Irvan A. Noe’man. City Branding, Bandung Emerging Creative City.http://helarfest.com/city-branding-bandung-emerging-creative-city.htm.
Kusmayadi. 2004. Statistik Pariwisata Deskriptif. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Mengapa Tak Pilih CSR untuk Selamatkan Pariwisata?Travel News. 7 Februari 2007
Mugnisjah, Wahju Qamara. S-CSR: Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Berbasis Syariah.URL://http.kecubung6.com. 19 Juni 2007
Nurhidayati, Sri Endah. 2008. Community-Based Tourism (CBT) Sebagai Pendekatan Pariwisata Berkelanjutan. http://www.journal.unair.ac.id/filerPDF/Community%20Based%20Tourism%20_CBT_.pdf
Republika, 28 April 2007, Aktivitas Primadona
Soekadijo, R.G. 2000. Anatomi Pariwisata: Memahami Pariwisata sebagai “Systemic Linkage”. Cetakan Ketiga. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Djalil, Sofyan. Konteks Teoritis dan Praksis Corporate Social Responsibility. Jurnal Reformasi Ekonomi. Vol 4, No 1, Januari-Desember 2003. Hal. 3-7
Sri Yunan Budiarsi. Corporate Sustainability: Melalui Pendekatan Corporate Social Responsibility. Majalah Ekonomi. Tahun XIV, No. 2 Agustus 2005. Hal.115-133
Susanto, AB. Mengembangkan Corporate Social Responsibility di Indonesia. Jurnal Reformasi Ekonomi. Vol 4, No 1, Januari-Desember 2003. Hal. 8-12
Suwantoro, Gamal. 1997. Dasar-dasar Pariwisata. Penerbit Andi. Yogyakarta
Undang-undang Nomor 25 Tahun 2007 tentang Penanaman Modal
Undang-undang Nomor 40 Tahun 2007 tentang Perseroan Terbatas
Undang-undang Nomor 10 Tahun 2009 tentang Kepariwisataan
www.responsibletravel.com, 7/20/2013
Boone, Louise E. & Kurtz, David L. 2002. Pengantar Bisnis. Penerjemah Ferdiansyah AnwarErlangga. Jakarta
Budiarsi, Sri Yunan. Corporate Sustainability: Melalui Pendekatan Corporate Social Responsibility. Majalah Ekonomi. Tahun XIV, No. 2 Agustus 2005. Hal.115-133
CSRwire, http://www.csrwire.com/page.cgi/srends.html, 1/17/2005
Dewa Gde Satrya. CSR untuk Pariwisata Vs RUU PT. Bisnis Indonesia. 20 Juni 2007
Dewa Gde Satrya. VIY 2008 & Kebangkitan Nasional Jilid II. Bali Post. 12 Januari 2008
Dewa Gde Satrya. Membudidayakan Sparkling Surabaya. Radar Surabaya. 18 Juli 2008
Hertanto Widodo. City Branding untuk Pemda, Perlukah? http://otonomidaerah.blog-spot.com/2007/12/city-branding-untuk-pemda-perlukah.html
Irvan A. Noe’man. City Branding, Bandung Emerging Creative City.http://helarfest.com/city-branding-bandung-emerging-creative-city.htm.
Kusmayadi. 2004. Statistik Pariwisata Deskriptif. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Mengapa Tak Pilih CSR untuk Selamatkan Pariwisata?Travel News. 7 Februari 2007
Mugnisjah, Wahju Qamara. S-CSR: Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Berbasis Syariah.URL://http.kecubung6.com. 19 Juni 2007
Nurhidayati, Sri Endah. 2008. Community-Based Tourism (CBT) Sebagai Pendekatan Pariwisata Berkelanjutan. http://www.journal.unair.ac.id/filerPDF/Community%20Based%20Tourism%20_CBT_.pdf
Republika, 28 April 2007, Aktivitas Primadona
Soekadijo, R.G. 2000. Anatomi Pariwisata: Memahami Pariwisata sebagai “Systemic Linkage”. Cetakan Ketiga. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Djalil, Sofyan. Konteks Teoritis dan Praksis Corporate Social Responsibility. Jurnal Reformasi Ekonomi. Vol 4, No 1, Januari-Desember 2003. Hal. 3-7
Sri Yunan Budiarsi. Corporate Sustainability: Melalui Pendekatan Corporate Social Responsibility. Majalah Ekonomi. Tahun XIV, No. 2 Agustus 2005. Hal.115-133
Susanto, AB. Mengembangkan Corporate Social Responsibility di Indonesia. Jurnal Reformasi Ekonomi. Vol 4, No 1, Januari-Desember 2003. Hal. 8-12
Suwantoro, Gamal. 1997. Dasar-dasar Pariwisata. Penerbit Andi. Yogyakarta
Undang-undang Nomor 25 Tahun 2007 tentang Penanaman Modal
Undang-undang Nomor 40 Tahun 2007 tentang Perseroan Terbatas
Undang-undang Nomor 10 Tahun 2009 tentang Kepariwisataan
www.responsibletravel.com, 7/20/2013
Published
2014-07-01
How to Cite
.
CSR di Kampung Wisata Jambangan.
Jurnal Ilmiah Pariwisata, [S.l.], v. 19, n. 2, p. 147 - 154, july 2014.
ISSN 2599-0209.
Available at: <https://jurnalpariwisata.iptrisakti.ac.id/index.php/JIP/article/view/18>. Date accessed: 24 nov. 2024.
Issue
Section
Article
Keywords
CSR in tourism, Community-based tourism, Experiential tourism